עיצוב הדגל השחור של ד״א (דעא״ש לשעבר)

עיצוב הדגל השחור של ד״א (דעא״ש לשעבר)

isis01השבוע פורסמה ברשת דרך טוויטר תמונה של הבית הלבן כאשר על הגדר האחורית מוצג דגלה של אל דאוולה אל איסלמיה (המדינה האיסלאמית) לשעבר דעא״ש הנבנית בימים אלה במרחבים הרחבים של ערש הציויליזציה. המדינה החדשה הלא פורמאלית, בראשה עומד הח׳ליף אבו באקר אל בגדאדי, עיצבה לעצמה דגל שחור בכיתוב לבן. השאלה המרתקת שעולה מתוך הדימויים המופצים ברשת של נושאי דגל זה היא מהו המקור העיצובי של הדגל?

המעגל הלבן במרכז הדגל איננו סימטרי או גיאומטרי. הוא נראה כמו כתם. יותר מאשר ׳ביצה׳, ׳ירח׳ או ׳כדור הארץ׳. בדקתי במספר רב של דימויים ונראה שמעגל הלא סימטרי חוזר על עצמו בדגלים רבים. האם יוצרי הדגל לא מסוגלים לצייר מעגל מושלם? זה לא נראה כוון נכון של חקירה. הסיבה היא אחרת. נסתרת ולא ברורה לעין המתבונן.

בחלק העליון של הדגל רשום עיקר האמונה (אשהד): ׳אין אלוהים מלבד אללה׳ שמגיע מתוך השבועה אַשְׁהַדֻ אַנַּ לַא אִלַאהַ אִלַּא אללַּהַ. בתוך הביצה הלבנה מופיע המשך עיקר האמונה (אשהד): ׳מוחמד שליח האל׳ אַשְׁהַדֻ אַנַּ מֻחַמַּדַן רַסוּלֻ אללַּה. בדגל האשהד כתוב בצורה מוזרה כאילו אלוהים הוא שליח מוחמד: ״אללה רסול מוחמד״. זוהי קאליגרפיה בסגנון ארכאי שנקרא מלמטה כלפי מעלה. על פי המסורת זוהי הדרך שבה מוחמד חתם על מסמכים בטבעתו. הסיבה לצורת המעגל העקום היא הרצון להביע את תצורתה של החותמת. 

בחלק התחתון של הדגל רשומה שמה של המדינה האיסלאמית בעירק ובשאם (סוריה): איל דאוולה אלערביה ואלשאמיה. בחודש האחרון שמה של המדינה קוצר ושונה כנראה מתוך התפתחות החזון של הקבוצה להכיל מספר רב יותר של מוסלמים מתנדבים ולהאיר את החזון רחוק הטווח שלהם להקמת ח׳אליפות דומה בגודלה לזו של הח׳אליפות ההסטורית שממנה הם גוזרים את השראתם.

הארגון קם ב- 2004 על ידי מוסאב אל זרקאווי, כשנה אחרי פלישתם של כוחות הברית לתוך עיראק כשלוחה של אלקאעידה. העיצוב השחור של הדגל הפך לפתע עם פרסומם של תמונות הכיבוש, ההרג האכזרי וההוצאות להורג בפומבי לפופולארי. מוסלמים ברחבי העולם החלו לתלות את הדגל בפתח ביתם ולהתגאות בהשתייכות לפרשנות המוסלמית של החזון שלהם.

מאין נשאב העיצוב של הדגל השחור? התשובה מן הסתם, טמונה בהסטוריה של הח׳אליפות של בית עבאס. הדגל השחור היה דגלה של הח׳אליפות בשנותיה הראשונות של האימפריה המוסלמית. במאה השישית ועד המאה השמינית  הח׳אליפות התפרסה מפרס במזרח ועד ספרד. המסורת מתארת את הדגל השחור כדגלו של מוחמד. אך שצבע השחור הוא צבעם של בגדי הבדואים ויושבי המדבר זה אלפי שנים.

הח׳אליפות של עבאס במאה השמינית לספירה

הח׳אליפות של עבאס במאה השמינית לספירה

החזון של הח׳אליפות של אבו באקר אל בג׳דאדי

החזון של הח׳אליפות של אבו באקר אל בג׳דאדי

הסיבה לצבע השחור טמונה בצמר שמקורו בעיזים שחורות. הצבע השחור של העיזים שומר עליהן מפני קרינה אולטרה סגולית. זו הסיבה לגוון הצבע הכהה של בני אדם החיים באיזורים דרומיים וחמים כמו אפריקה או דרום הודו. הבדואים שאימצו את האיסלאם בחצי האי ערב לבשו בגדי צמר שחורים וזה גם היה סימן ההיכר העיצובי שלהם. ההשחרה של הביגוד והדגל הצביעה על איסלמיזציה של האוכלוסיה, גם אם היתה העדפה לצבעים אחרים. הצבע הלבן, אף הוא מסמל דתי באיסלאם וזהו סמל הטוהרה. בעליה לרגל למכה הלבוש המקובל הוא גלימה וכובע לבנים וצחורים.

הדגל מוצע למכירה ב-ebay ובתקופה האחרונה התרבו התמונות של בתים באירופה ובארה״ב המניפים את הדגל. ההצהרה הדתית על הדגל ששמורה לכל מוסלמי באשר הוא מסמל את הקריאה האוניברסאלית של הח׳אליפה לאיחוד הכוחות האיסלאמיים במלחמת הקודש של מוחמד. דגלים שחורים בעיצוב דומה מונפים באיזורים נרחבים של אפריקה המוסלמית, צפון אפריקה, תימן וקבוצות קיצוניות במצרים ובלוב. הדגל השחור מונף בסמוך להוצאות להורג ועל גבי כלי הרכב, ובערים בכל פינה במזרח התיכון. האיסלאם בגרסתו הקיצונית, מנסה לממש חזון דתי בפרשנות קיצונית שיש בה ערכים הסותרים את ההומניות הבסיסית. השחור הוא דגל המוות. אידאולוגיה הדוגלת בהרג על מנת לשנות את אמונתו של היחיד אינה דתית במובן הריליגיוזי של המילה. אין לה ערך אוניברסלי משום שהיא תקרוס לתוך עצמה. השלטת אמונה בכוח ורדיפת ׳הכפירה׳ היא כפירה בעיקרי הרעיון האלוהי הפשוט והברור של ׳חופש הבחירה׳ שניתן לאדם לברור בעצמו בין טוב ורע. הפנטזיה של ח׳אליפות איסלאמית במאה העשרים ואחת תתגלה כהרת אסון. אמצעי ההרס והטכנולוגיה הזמינה יכולים לגלגל תרחישים של הרג המוני שלא ידעה האנושות מעולם. עשרות שנים של מלחמת דת שצפויות לנו יכולות למוטט את הציביליזציה האנושית למרחץ דמים קולוסאלי.

המלחמה האמיתית אינה מתרחשת על פני הקרקע או באויר אלא ברעיונות. הרעיון של הח׳אליפות האיסלאמית בשם אללה ובשם מוחמד היא רעיון מסוכן לאנושות. ראשית לאלה שמסכימים לקבל על עצמם את שלטון הח׳אליף הדיקטטורי הדתי, ומסביב לכך אוכלוסיות אחרות במעגלים הולכים וגדלים  במזרח התיכון, באפריקה, אירופה, הודו וסין, וכמובן בכל מקום בו יש אוכלוסיה מוסלמית.  האם אפשר לעצור את הרעיון הדתי המזויע הזה? האם ניתן לעצור את התפשטות הרעיון? כוח צבאי הוא אמצעי מוגבל בעצירת רעיון. האנושות, אם היא חפיצת חיים, צריכה לחשוב על כלים אחרים לעצירת התפשטות הדגל השחור.

isis_Mideast_Iraq_-0d3a9_image_982w

isis_Mideast_Iraq_-0d3a9_image_982w