ללא מעצורים

ללא מעצורים

השבת ביקרתי עם מיכל, רעייתי הרוכבת על אופניים, בתערוכה ׳ללא מעצורים׳ במוזיאון העיצוב בחולון. נזכרתי כיצד לפני כשנתיים העלתי בפני האוצרת, גלית גאון והמנכ״לית, חנה הרצמן, את הטענה כי רצף התערוכות של המוזיאון עד כה עוסק בתחום צר מידי של עולם העיצוב והגיע הזמן להציג תערוכה שעוסקת בעיצוב מוצר תעשייתי שכולם אוהבים. ״תן לנו דוגמא״ הן תבעו לדעת, ואני זרקתי ״אופניים״. ״אתן יודעות בעצמכן כמה חדרו האופניים ללב תרבות הספורט והפנאי בישראל בשנים האחרונות, וכאמצעי לתחבורה אלטרנטיבית ירוקה בערים הגדולות!״. האופניים חווים בשנים האחרונות רנסאנס מדהים, כאשר ישראלים רבים משקיעים ברכישת אופניים משאבים רבים של תשומת לב. שנתיים אחר כך הגעתי לבקר בתערוכה הנפלאה שעומדת במוזיאון באופן מרהיב. מסלול עקלתוני של אופניים מתקופות שונות בהסטוריה, בתצורות שונות ובגישות שונות, מלמדות כיצד קטיגוריה אחת יכולה לייצר וריאציות שונות כל כך של תהליכי יצור, גישות תפקודיות וסגנונות כל כך מנוגדים.

באגף התחתון של המוזיאון הוצג האגף הישראלי של התערוכה, עם וריאציות על מושב אופניים של המעצב אילון ערמון. בנוסף הוצגו שני סרטוני וידאו של ׳מעצבים יוצרים׳ designer makers ישראלים, בוגרי בצלאל שבנו קריירה על סמך פיצוח נוסחה המשלבת עיצוב ייצור ומכירה של פרי יצירתם בתחום האופניים. האחד הוא מרק דונדה, שבמסגרת הסדנא שלו בונה בשפה ייחודית גופי אופניים חדשים, המשלבים אחסון ונשיאה, תלת אופן וישיבת השתרעות. השני הוא אייל טשרנחובסקי, בוגר התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל שהקים סדנת בוטיק לייצור אופניים בעבודת יד. אייל התחיל את הקריירה בבנייה עצמית של אופניים בסינגל ספיד עוד בתקופת הלימודים, ולאחריהם החל לשכלל את שיטות הייצור וההפקה של בניית האופניים תוך כדי התאמה אישית יחודית לכל רוכש. הכוון החדש של ׳מעצב יוצר׳ מאפשר למעצבים כוון יזמי חדש, שאינו תלוי בתעשייה הישראלית המסורתית הגוועת, ומאפשר פריצה דרך יזמות הנובעת מעניין ותשוקה אישיים, ללא מעצורים, וללא רגשי נחיתות. 

 

20140111-132523.jpg

20140111-133607.jpg

20140111-134105.jpg