מה עדיף? רובוט אינסוף צירים או מדפסת תלת מימדית?

מה עדיף? רובוט אינסוף צירים או מדפסת תלת מימדית?

הרובוט החדש במחלקה לעיצוב תעשייתי במרכז פולונסקי לדיגום

הרובוט החדש במחלקה לעיצוב תעשייתי במרכז פולונסקי לדיגום

ההתלהבות הבלתי מרוסנת של עיתונאים מתחומי הכלכלה מהרעיון של הדפסה תלת מימדית יוצרת דימוי מוטעה שדי בקרוב כל תהליכי הייצור בעולם יתחלפו במדפסות ביתיות שייצרו לנו את כל המוצרים שסביבנו. הדפסה של אקדח מפלסטיק יצרה רטט של חרדה בקרב מומחי אבטחה. והאקונומיסט כבר הכריז על המהפיכה התעשייתית השלישית. 

מדפסות תלת מימד קיימות כבר שלושה עשורים. המדפסת הראשונה בעולם פותחה ויוצרה בישראל בחברת קיוביטל. המדפסות עברו מתהליכים של מיצוק קרן לייזר בנוזל פולימרי לתהליכים אחרים שדומים יותר למדפסות הזרקת דיו, וכמובן משרעת רחבה של אפשרויות כמו מדפסות של שכבות נייר, גבס, ומתכות.

למדפסות יש מגרעות רבות שהמתלהבים החדשים נוטים להדחיק. ראשית הן איטיות להחריד. בהשוואה לכל תהליך ייצור אחר המדפסת מתאימה לייצור דגמים או ייצור קבוצה יחידנית של אובייקטים. זה הופך את כל התהליך ליקר להחריד כאשר מקבילים את החלק המיוצר לעמיתו המיוצר בהזרקת פלסטיק רגילה. טיב פני השטח של המוצר אינו אידאלי, והוא מורכב מרמת הרזולוציה של המדפסת ושל ההדפסה. עובי המוצר מוגבל, וכן גם סוג החומרים האפשרי. 

כל המגרעות הללו לא הולכות להעלם בן רגע. זה יהיה תהליך ארוך ומייגע של שיפור מתמיד של הטכנולוגיה, כדי להגיע לרמת מהירות ועלות המתקרבים או מתחרים בתהליכי יצור הנהוגים כיום בתעשייה.

בנתיים תהליכים אחרים עוברים מהפיכה מבלי שנבחין בהם, ואחד מהם הוא תהליך הרובוטיקה שהפך להיות 'מיושן' אל מול הריגוש של המדפסת התלת מימדית. אך רובוטים נראים ומתנהגים שונה מכל מה שניסו לדמיין לפני אפילו כעשור. תהליכים רבים בתעשייה היום נעשים על ידי רובוטים רב תכליתיים שמסוגלים לרתך, להלחים, לשייף ולצבוע. זרועותיהם ארוכות ורבות, ונעות על ציר מעגלי. הם מסוגלים להגיע למקומות שבהם הכלים הישנים שכונו CNC לא יכולים להגיע. וכך הם מסוגלים לייצר צורת תלת מימדיות שהיו מחוץ להישג היד של התעשייה המסורתית. הם מהירים מאוד, ובעיקר מסוגלים לעבוד על מגוון חומרים כמו עץ, מתכת, קצף או חימר תעשייתי.